lauantai 3. lokakuuta 2015

Valokuvauksen vaikeudet

Olen jo pitemmän aikaa miettinyt miksi aina minun kohdallani käy näin. Itse rakastan valokuuvaamista ja nimenomaan cosplay-kuvaus on mahtavaa ja taltioinikin monia photoshootteja itse kuvaajana vaikka olisin puvullani myös mukana kyseisessä shootissa.
Kuvaan coneissa (ja ylipäätään) nykyään aina Canon EOS1200D:llä joka on yksi helppokäyttöisimmistä Canoneista joita on olemassa. Tottakai, jotta saisin edes hitusen hienompia kuvia käytän manuaalitarkennusta automaatin sijaan. Silloin kuvat näyttävät kutakuinkin tältä:



Mutta sitten kun haluaisin taltioida myös omalla kamerallani omasta cossistani kuvia, niin tottakai munun täytyy pyytää ystävän apua. Kuitenkaan minun kameraa ei ikinä osata käyttää vaikka kuvaajalla olisi käytössä lähes samanlainen, vähintään saman merkkinen. Silloin lopputulos on tämä, on tarkennusasetukset manuaalilla tai automaatilla:


Hieman eroa eikö? Ymmärrän kyllä että piilolinssien käyttö cossatessa on lisääntynyt, ja nykyään taitaa olla jopa huono cossaaja jos ei käytä oikean värisiä piilolinssejä. Piilolinssit tietääkseni saattavat sumentaa ihmisten näkökykyä ja varsinkin valokuvatessa on tärkeää että näkee hyvin juuri tuon tarkennuksen takia. Mutta siis. Pointti on tässä nyt vain se että olisi mukavaa että minulle sanottaisiin kun pyydän kuvausapua että ei näe syystä tai toisesta hyvin, koska itse en piilolinssejä käytä niin minun ei tule edes mieleen aina se ettei niillä näe kunnolla.

En halua nostaa ystäväpiirissäni tästä sen kummempaa haloota, mutta uskon etten kuitenkaan ole asian kanssa ainoa. Ehkäpä tämän takia, kun en ystäviltäni välttämättä saa hyviä kuvia, niin en edes jaksa kysyä koska pelkään että joudua pettymään aina uudelleen ja uudelleen. Senkään takia mulla ei ole esimerkiksi Tophistakaan montaa kuvaa, koska en sellaisia ole vain mistään saanut. Tai sittenkun on hyvä kuva niin käy näin:


Yllä olevissa kuvissa käyti mun pientä putkea jolloin kameran päässä olleen vastavalosujan reunat tulivat alimpaan kuvaan mukaan. En sää muokattua tuota kuvaa mitenkään järkevästi ettei noita reunoja olisi. Ehkä Instagramiin voisi sopia, mutta muuten.. meh.

Mutta oikeesti ystäväni. Älkää vetäkö hernemaissipaprikapussia neniinne, en tarkoita tätä pahalla. Halusin vain kirjoittaa siitä mikä minua mietityttää tällä hetkellä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti